Automatische incasso

Wanneer uw bedrijf of instelling gebruik maakt, of gebruik gaat maken, van automatische incasso dan kan het handig zijn om eens bij het volgende stil te staan;

Een succesvolle automatische incasso opdracht of incasso batch valt of staat bij een zo hoog mogelijke conversie. Of het nu gaat om een periodieke- of eenmalige incasso-opdracht, wanneer u de bank opdracht geeft om de de incasso-opdracht uit te voeren is er altijd een percentage incasso’s dat niet uitgevoerd kan worden omdat de klant of rekeninghouder niet voldoende saldo op zijn of haar bankrekening heeft staan. Daarnaast kunnen incasso’s ook nog eens gestorneerd worden.

Om het totale slagingspercentage van een incasso-opdracht gevoelig op te schroeven is het verstandig om goed na te denken over de datum waarop de incasso wordt uitgevoerd. Soms kan een paar dagen wachten tot een hogere succesratio leiden. Afhankelijk van uw doelgroep of klantenkring zijn er verschillende betaaldata waarop uw relatie geld krijgt gestort. Denk bijvoorbeeld aan uitkeringen, studiefinanciëring of pensioen. Uw incasso-opdracht heeft een hoger slagingspercentage op -of direct na- zo’n betaaldatum.

De kostenbesparing die dit met zich meebrengt kan aanzienlijk zijn. Denk aan een forse besparing op het versturen van herinneringen en aanmaningen. Hoeveel kunt u besparen?